wellbeing

Jak zmienią się środowiska pracy po pandemii?

komentarzy: 0
30 Sierpień 2021

Pandemia zmieniła nasze podejście do korzystania z różnych obiektów i pomieszczeń, jednak czy czeka nas aż tak wielka i gwałtowna rewolucja w naszym otoczeniu jak wieszczą niektórzy, czy raczej przyspieszą pewne trendy, którym przyglądamy się od jakiegoś czasu. Spójrzmy co będzie miało wpływ na projektowanie środowiska pracy w nadchodzących latach.

Dobre samopoczucie pracownika

Stresujący tryb życia, ciągły pospiech i przemęczenie kieruje uwagę pracowników i pracodawców w stronę szeroko rozumianego komfortu. W przypadku podłóg oznacza to przede wszystkim dostarczenie do wnętrza  produktu o wysokiej gramaturze, dobrej akustyce obejmującej izolację uderzeniową  i pochłanianie  dźwięku a także zdrowe powietrze czyli niską emisję VOC. Co raz większego znaczenia nabierają również emocje. Wnętrza, w których pracujemy mają być wygodne, ergonomiczne i jak najbardziej przypominać o tym co  wpływa na nasz dobrostan. 

Wellbeing oznacza holistyczne podejście do pracy, czyli dbanie o to żebyśmy mieli świadomość, że wszystko jest na właściwym miejscu, że mamy poczucie sensu, szczęścia w życiu i energię do działania.

Pracodawcy chcą nas w tym wspierać  stosując zasadę work life balance, czyli zachowania równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Dlatego architekci projektując wnętrza biur sięgają po produkty i rozwiązania kojarzące się z przyjemnymi aspektami życia – sjestą, przyjaciółmi, aktywnościami, przyrodą czy atmosferą domowego ogniska.

Jednym z trendów wyposażania wnętrz biurowych, który, jak przekonują nas eksperci, mocno przybierze na sile jest „like at home”. Zjawisko, które ma przenosić nas ze stresogennych miejsc pracy w przytulne ciepło domowego ogniska. Wbrew pozorom, nie jest to trudne do osiągnięcia. Podstawowymi narzędziami będą faktury, materiały i kolory, które standardowo kojarzymy z domem.

Podłogi miękkie w trendzie „like at home” to przede wszystkim stonowane, ale pełne życia płytki dywanowe. Producenci pokryć podłogowych sięgają po ciepłe kolory – w szerokiej palecie szarości i beżu, ale też nie obawiają się pasteli. Oferują płytki dywanowe o wysokiej gramaturze, miękkie, kojarzące się z ulubionym domowym dywanem, kilimem lub kocem. Zwracają naszą uwagę na płynne przejścia, dobre właściwości akustyczne oraz niską emisyjność.  Podłogi mają tworzyć bazę kojącego, otulającego wnętrza. Biuro, oprócz możliwości ergonomicznej pracy i tworzenia miejsc do interakcji, powinno dawać nam poczucie sielskości, wytchnienia i bezpieczeństwa – dokładnie tego jak czujemy się w naszych domach.

Od kilku sezonów rozwija się również  projektowanie wnętrz w duchu  „biophilic design”. Kontakt z przyrodą, otoczeniem inspirowanym naturalnymi fakturami i kolorami wnosi w nasze życie poczucie integracji i harmonii ze światem zewnętrznym.

Powyższe  procesy w najbliższych latach będą przybierały na sile, czego dowodem są badania pracownicze robione w trakcie pandemii wirusa Covid-19. Zamknięcie wielu biur  i przejście na home office, pracę zdalną na niespotykaną dotąd skalę, rewiduje na bieżąco strukturę i funkcjonowanie biur jednak nic nie wskazuje na to, żeby miały one zniknąć z rynku. Za to większą uwagę przywiązywać będziemy do wzorów i kolorów czerpiących z naturalnego środowiska, prywatnego otoczenia i przenikania się naszych światów oraz dbania o szeroko rozumiany komfort i bezpieczeństwo pracownika.

Kategorie: Design

Graphic by Polflor - nowa odsłona

komentarzy: 0
28 Grudzień 2020

Pierwsza edycja kolekcji Graphic by Polflor, była odpowiedzią firmy  na potrzeby architektów zebrane podczas kilkudziesięciu warsztatów design thinking „Projektowanie Podłogi” . Nasza koncepcja i finalny efekt w postaci kolekcji wypuszczonej na rynek w 2019 roku spotkał się z dużym zainteresowaniem i pozwolił na sprawdzenie jak produkty radzą sobie w przestrzeniach biurowych. Te kilkadziesiąt miesięcy obecności na rynku pozwoliło nam również zweryfikować trendy  a przede wszystkim zdefiniować  z architektami, inwestorami, studentami kierunków wzorniczych i architektonicznych nowe oczekiwania i  swobodnie zinterpretować  je w nowej odsłonie Graphic by Polflor 2.

Stresujący tryb życia, ciągły pospiech i przemęczenie kieruje uwagę pracowników i pracodawców w stronę szeroko rozumianego komfortu. W przypadku podłóg oznacza to przede wszystkim dostarczenie do wnętrza  produktu o wysokiej gramaturze, dobrej akustyce obejmującej izolację uderzeniową  i pochłanianie  dźwięku a także zdrowe powietrze czyli niską emisję VOC. Co raz większego znaczenia nabierają również emocje. Wnętrza, w których pracujemy mają być wygodne, ergonomiczne i jak najbardziej przypominać o tym co  wpływa na nasz dobrostan

Przenieś świat do biura.

Well being oznacza holistyczne podejście do pracy, czyli dbanie o to żebyśmy mieli świadomość, że wszystko jest na właściwym miejscu, że mamy poczucie sensu, szczęścia w życiu i energię do działania. Pracodawcy chcą nas w tym wspierać  stosując zasadę work life balance, czyli zachowania równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Dlatego architekci projektując wnętrza biur sięgają po produkty i rozwiązania kojarzące się z przyjemnymi aspektami życia – sjestą, przyjaciółmi, aktywnościami, przyrodą, atmosferą domowego ogniska. Te procesy w najbliższych latach będą przybierały na sile, czego dowodem są badania pracownicze robione w trakcie pandemii wirusa Covid-19. Zamknięcie wielu biur  i przejście na home office, pracę zdalną na niespotykaną dotąd skalę rewiduje na bieżąco strukturę i funkcjonowanie biur.  Większą uwagę przywiązywać będziemy do wzorów i kolorów czerpiących z naturalnego środowiska, prywatnego otoczenia i przenikania się naszych światów. W tym kierunku zmieniliśmy kolekcję Graphic – bazując na sprawdzonych, niejednorodnych wzorach sięgnęliśmy do nowych kolorów, które pozwolą na nieskrępowaną  kreację.

Zaawansowana technologia produkcji kolekcji Graphic pozwoliła nam stworzyć intrygujące i jednocześnie delikatne wzory. Projektując płytki, staraliśmy się unikać efektu gładkiej powierzchni, bo wiemy, że mogą być kłopotliwe w utrzymaniu, ale też nie chcieliśmy produktów z dużymi, plamistymi wzorami, które zbyt intensywnie definiują przestrzeń biurową, męcząc oczy użytkowników wnętrza.

Nasze wzory to optymalny produkt, który świetnie prezentuje się na dużych metrażach biurowych pozwala czytelnie wyróżniać różne strefy i jest przy tym łatwy w pielęgnacji. Zdecydowanym hitem naszej kolekcji okazał się wzór Marble – delikatny melanż, który postanowiliśmy zaoferować aż w 16 kolorach! Pozostałe wzory: Ambition, Imagine, Unique i Vapour dostępne są w najpopularniejszych szarościach – ale możemy je wyprodukować specjalnie dla Was w dowolnym kolorze z palety Marble, już od ilości 200m2.  >> Zobacz kolorystykę

Poczucie luksusu

Jednym z parametrów, które obok klasyfikacji zastosowań mówią nam o wysokiej jakości płytek dywanowych jest Klasa luksusu. W przypadku kolekcji Graphic by Polflor  produkty otrzymały 3 klasę luksusu co zawdzięczają przede wszystkim bardzo wysokiej gramaturze, która wynosi 730 gr – 785 gr na m2. Stosując płytki dywanowe Graphic by Polflor otrzymujemy bardziej miękkie i komfortowe pokrycie podłóg, które dodatkowo podnosi wrażenie luksusowości wnętrza. 

Akustyka

Bardzo ważne dla inwestorów i architektów projektujących wnętrza biurowe lub hotelowe są zagadnienia akustyki. Dlatego dla kolekcji Graphic opracowaliśmy aż dwa rozwiązania które wpłyną skutecznie na: komfort użytkowania, lepsze pochłanianie dźwięków i lepszą izolację akustyczną.

Fabryczny przyklejony podkład Felt Backing. Już od ilości 200 m2 w jednym wzorze/kolorze fabryka wyprodukuje płytkę dywanową z dodatkowym podkładem filcowym o gramaturze 450 gr/m2. Dla tej specjalnej produkcji do ceny płytki dywanowej należy doliczyć koszt 10%.

Montażowy podkład akustyczny Foxifix.  To idealne rozwiązanie dla szybkiego i łatwego podniesienia komfortu użytkowania oraz poprawienia właściwości akustycznych.  Przeprowadzone w Instytucie Techniki Budowlanej badania (nr LZF00 – 00655/19/Z00NZF) potwierdziły, że połączenie podkładu FoxiFix z płytkami Graphic by Polflor daje doskonały wynik – dla pojedynczej warstwy podkładu współczynnik  pochłaniania dźwięku wynosi α = 0,25 a  izolacji dźwięku uderzeniowego ∆Lw = 34 dB, dla warstwy podwójnej podkładu ∆Lw =  40 dB. Opcja ta jest dostępna bardzo szybko i dla każdej ilości montowanych płytek, dobrze funkcjonuje również na podłodze podniesionej.  Zainteresowanych akustycznymi rozwiązaniami dla kolekcji Graphic prosimy  o kontakt z Doradcami Handlowymi Polflor lub email: doradca@polflor.pl

 

Płytki z kolekcji Graphic by Polflor montowane na podkładzie FoxiFix biorą udział w programie REUSE|Polflor

Kategorie: Design

Wykładziny i środowisko

komentarzy: 0
29 Czerwiec 2020

W dobie, gdy coraz większą znaczenie przywiązujemy do zdrowego środowiska – naturalnego, pracy, mieszkania, czyli po prostu życia, musimy zwracać uwagę również na to jak wyposażamy przestrzenie, w których mieszkamy i pracujemy.  Pomagają nam w tym kolejne przepisy, regulacje wprowadzane na rynek materiałów budowlanych i wyposażenia wnętrz przez urzędy krajowe i unijne.  Producenci w/w wyrobów chcąc utrzymać sprzedaż i w trosce o dobry wizerunek dbają o zdrowy skład produktów, ekologiczną produkcję i jak najmniejszy negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.  Na tym tle całkiem dobrze wypada branża pokryć podłogowych.  Spójrzmy, jakich dokumentów, oprócz podstawowej specyfikacji powinniśmy wymagać od producentów wykładzin podłogowych.

 

DoP-, czyli Deklaracja Właściwości Użytkowych, która potwierdza spełnienie minimalnych wymagań, jakie według dyrektywy unijnej CPR musi mieć produkt budowlany dopuszczony do obrotu na terenie UE. Produktów, które nie mają DoP lepiej nie bierzmy w ogóle pod uwagę.

Poziom wyżej to deklaracja EPD, – czyli deklaracja środowiskowa produktu, która jest świadectwem oceny oddziaływania produktu na środowisko na poszczególnych etapach jego wytwarzania i cyklu życia: od pozyskania materiałów, przez etap produkcji, transport, montaż, użytkowanie, aż do utylizacji i recyklingu.  Produkty z deklaracją EPD są wykorzystywane podczas budowy obiektów, dla których uzyskiwane są certyfikaty zrównoważonego budownictwa (systemy DGNB, LEED, BREEAM i inne). Ta deklaracja mówi nam nie tylko o tym, jaki wpływ ma produkt na bezpośrednich użytkowników, ale tez jak bardzo producent przywiązuje wagę do ekologicznej produkcji.  Przy tej okazji warto zwrócić też uwagę czy przy wyrobach produkowanych zwłaszcza w Azji jest też znaczek REACH – oznacza on, że taki wyrób nie zawiera szkodliwych składników, np. metali ciężkich itp.  

 

Niezmiernie ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy produktach podłogowych jest emisja lotnych substancji chemicznych ( VOC) i lotnych substancji organicznych ( TVOC). Czyli mówiąc wprost certyfikaty potwierdzające niską emisję VOC i TVOC gwarantują nam, że wykładziny zainstalowane w obiekcie nie będą wydzielały żadnych szkodliwych dla naszego zdrowia substancji zapachowych.  Jakie to certyfikaty? Przede wszystkim

Certyfikat Eurofins

Najbardziej znany i prestiżowy w Europie.  Certyfikaty Eurofins pomagają inwestorom, deweloperom i architektom wybrać mniej emisyjne produkty, aby uzyskać lepszą, jakość powietrza wewnętrznego

Francuska akredytacja A+ dla jakości powietrza w pomieszczeniach (IAQ).

Przyznaje się ją na podstawie badań emisji VOC po 28 dniach testów.

Green Label ( VOC) i Green Label Plus ( TVOC) jest niezależnym systemem certyfikacyjnym badającym produkty pod względem poziomu emisji lotnych związków chemicznych i organicznych w celu zapewnienia wyższego standardu, jakości powietrza w pomieszczeniach

Świadectwo M1 nadawane jest przez fińską fundację RTS – Finnish Building Information Foundation. Otrzymują je materiały, które pomyślnie przeszły badania laboratoryjne i spełniają najwyższe skandynawskie normy w zakresie emisji szkodliwych związków chemicznych. Podłogi sprawdza się pod względem zawartości związków organicznych, formaldehydu, amoniaku oraz substancji rakotwórczych. Zespół ekspertów ocenia ponadto poziom emisji zapachów.

FloorScore® to najbardziej uznany standard certyfikacji, jakości powietrza w pomieszczeniach (IAQ) dla materiałów podłogowych o twardej powierzchni, klejów i podkładów. Opracowany przez SCS we współpracy z Resilient Floor Covering Institute (RFCI), wiodącym stowarzyszeniem branżowym producentów i dostawców podłóg, kwalifikuje się do wielu programów budownictwa ekologicznego, w tym LEED v4, WELL, BREEAM i CHPS.

Obecność tych certyfikatów na specyfikacji produktu gwarantuje nam zdrową i bezpieczną podłogę w pomieszczeniu.

Kolejne certyfikaty i znaki, jakości odnoszą się już nie tylko do emisji VOC, ale także do wpływu prodktu podczas całego cyklu życia. Tutaj brane są pod uwagę dodatkowe czynniki jak np. komfort chodzenia, komfort akustyczny, recycling, sposób czyszczenia czy nawet rekomendacje dla alergików i astmatyków.

Z pewnością znakiem o dużym znaczeniu jest Blauer Angel. Niemiecki ekoznak Błękitny Anioł zapewnia nietoksyczność gotowego produktu i jego komponentów oraz gwarantuje bardzo niską emisję lotnych związków organicznych w budynkach. Przy przyznawaniu etykiety pod uwagę brany jest cały cykl życiowy produktu. W ocenie wpływu na środowisko, brany jest także pod uwagę hałas oraz możliwość powstawania substancji szczególnie niebezpiecznych.

Podobne gwarancje dają nam amerykańskie znaki, jakości NSF 140 czy Cradle to Cradle zapewniający, że zużyty produkt podlega w całości recyclingowi i działa w systemie gospodarki zamkniętej.

Znakiem, na który warto zwrócić uwagę przy wyborze wykładziny jest również Life Balance opracowany przez niemieckiego producenta firmę Vorwerk. Jest znakiem kompleksowego podejścia Vorwerk polegającego na oferowaniu zrównoważonych oraz świadomych oddziaływania na zdrowie i środowisko wyrobów w obrębie całego cyklu życia produktu oraz na zapewnianiu optymalnych warunków społecznych produkcji. Korzyści potwierdzone znakiem, jakości „Life Balance” w skrócie

  • Wyroby badane pod kątem szkodliwych substancji, energooszczędności i zaleceń dla alergików ( DAAB)
  •  większy komfort chodzenia, optymalna akustyka w standardzie ( płytki SONIC)
  • Wysokie normy, jakości i kompleksowe kryteria badań
  • Dotyczy wszystkich wykładzin dywanowych w rulonie i płytek dywanowych Vorwerk

Wszystkie certyfikaty, o których mowa wyżej, mają duże znaczenie przy certyfikacji środowiskowej budynku. Zarówno tej dotyczącej samej „skorupy”, czyli LEED, BREAM, jak i przy obszerniejszym DGNB oraz robiącym ostatnio zawrotną karierę certyfikacie WELL.  

Certyfikat WELL

  • Skierowany jest głównie na aspekty człowieka, co jest aktualnym trendem w budownictwie zarówno komercyjnym, jak i mieszkaniowym
  • Opracowany w taki sposób, żeby można go było używać w połączeniu z innymi systemami, przede wszystkim LEED, ale także BREEAM i in.

3 schematy

  • New and Existing Buildings dla budynków nowych i istniejących
  • New and Existing Interiors dla nowych i istniejących wnętrz
  • Core and Shell dla obiektów w stanie deweloperskim

Dokumentem, który z pewnością bezpośrednio pomoże nam przy tej certyfikacji jest EPD i Eurofins, które w treści zawierają rekomendacje produktu właśnie dla WELL.

 

W ofercie Polflor mamy produkty o oznaczeniach i certyfikatach środowiskowych dla każdego systemu certyfikacji. Producenci, z którymi współpracujemy nalezą do światowej i europejskiej czołówki, dlatego na bieżąco prowadzą badania i aktualizują dane związane z wysoką, jakością i brakiem złego wpływu swoich wyrobów na nasze zdrowie i samopoczucie.  Wybierając nowe wykładziny do waszych projektów zwróćcie uwagę na kwestie środowiskowe. W połączeniu z pozostałym zdrowymi i podnoszącymi komfort przebywania w budynku rozwiązaniami ( akustyka, oświelenie, jakość powietrza, żywa zieleń)  z pewnością zostanie to docenione przez inwestorów i użytkowników końcowych.  Jeżeli potrzebujecie Państwo informacji o konkretnych rozwiązaniach prosimy o kontakt z Doradcami Polflor.

Kategorie: Inspiracje