szary

Wykładzina UNI oswojona przez Zahę Hadid na potrzeby domu mody Chanel i Karla Lagerfelda.

komentarzy: 1
1 Wrzesień 2012

W 2011 roku  na zlecenie głównego projektanta Chanel, Karla Lagerfelda powstał mobilny pawilon sztuki, zaprojektowany przez Zahę Hadid. Pierwotnie służył prezentacji wystawy o nazwie „Mobile Art” obejmującej dzieła dwudziestu artystów zainspirowane torebkami Chanel, po czym zakotwiczył na stałe przy Institute du monde arabe (IMA) w Paryżu, który będzie za jego pomocą promował programy kulturalne oraz wystawiał dzieła i happeningi stworzone przez najbardziej utalentowanych artystów z krajów arabskich.

Pawilon ten to doskonałe połączenie gładko płynących linii będących znakiem rozpoznawczym stylu Zahy Hadid oraz typowej dla Chanel elegancji. Dzięki nowym cyfrowym narzędziom do modelowania obiekt ten jest żywą rzeźbą bardzo daleką od typowej koncepcji „budynku”. Jego forma sprawia wrażenie, jakby stale przemieniał się w coś innego.

Z każdym krokiem wokół pawilonu zmienia się naturalnie i zmysłowo jego kształt tworząc silny aczkolwiek przyjemny kontrast z surowym ładem i powtórzeniami pobliskiego budynku IMA autorstwa Jeana Nouvela.

Bogactwo kształtów i płaszczyzn odzwierciedlone jest też wewnątrz budowli, w której osiągnięto
wielofunkcyjną różnorodność za pomocą szeregu elementów w kształcie łuków doskonale podkreślonych sztucznym światłem kładącym się miękko na ścianach. Wnętrze łączy się z zewnętrzem dzięki dużemu otworowi w dachu, który pozwala światłu słonecznemu zalewać czarno-białe przestrzenie i oświetlać duży centralny dziedziniec. Ten ostatni idealnie nadaje się na punkt spotkań osób zwiedzających wystawy, a także na miejsce organizacji niezależnych imprez.

Stworzoną aby jeździć po świecie konstrukcję (wraz z posadzką) zaprojektowano w taki sposób, aby można ją było łatwo wznieść w czasie krótszym niż tydzień – dla mobilnego muzeum był to wymóg zasadniczy.

Wybrana do projektu posadzka podąża za designem i filozofią całego projektu – organicznym minimalizmem. Powierzchnię 1600 metrów kwadratowych pokryto wykładziną Artigo UNI w specjalnym odcieniu szarości RAL (7016) harmonijnie komponującym się z projektem wnętrza oraz elementami architektonicznymi charakteryzującymi przestrzenie budynku. Elegancki minimalistyczny wygląd Artigo UNI doskonale pasuje do tego rodzaju zastosowania, ponieważ nie odwraca uwagi zwiedzających od wystaw.

Technologia produkcji Artigo jest w stanie uzyskać niemalże każdy kolor RAL, Pantone i NCS, a także kolor na specjalne zamówienie dając projektantom całkowitą swobodę realizacji pomysłów.
Posadzki Artigo wybierano już niejednokrotnie do projektów wystawienniczych, w tym do wystaw
odbywających się w paryskim Grand Palais, w Modern Wing of the Art Institute of Chicago i w Muzeum Sztuki Współczesnej Erarta w Sankt Petersburgu. Przyczyny takiego wyboru są jasne nie tylko ze względów estetycznych, ale również z powodu właściwości technicznych posadzek Artigo: naturalnej antypoślizgowości kauczuku, odporności na ścieranie i najwyższego z możliwych ograniczenia hałasu (ze względu na stąpanie po elastycznej posadzce o równej grubości).

Chanel Mobile Art Pavillion Zahy Hadid jest znakomitym przykładem współgrania wykładzin Artigo z najbardziej ekskluzywnymi projektami największych współczesnych architektów.

Wszystko to sprawia, że wykładzina UNI firmy Artigo okazała się doskonałym „zwierzęciem wystawowym”!

Kategorie: Inspiracje